top of page

Hooikoorts aanpakken!

Bijgewerkt op: 14 feb.

Hooikoorts.... zodra alles in het voorjaar weer in bloei komt te staan hebben meer dan 500 miljoen mensen in de wereld hier last van. Snotteren, niezen, traanogen en een gehemelte wat maar niet wilt stoppen met jeuken. Hooikoorts is niet alleen een risicofactor voor het verergeren van astma [1], maar het heeft ook een grote negatieve invloed op je dagelijks leven.


Wat is hooikoorts precies?

Hooikoorts is een ontsteking van de slijmvliezen in de neusholte als gevolg van een allergie voor de pollen van bomen, grassen of planten [2]. Het seizoen loopt van ongeveer februari t/m september dus met een beetje pech heb je 8 maanden last van hooikoorts klachten.


Wanneer je pollen inademt, reageert je immuunsysteem met een reactie. Je lichaam wilt zo snel mogelijk van de indringers af waardoor je gaat je niezen of last krijgt van je ogen. Met hooikoorts heb je eigenlijk een continue activatie van het immuunsyteem.


Een open barrière is een boosdoener

Wanneer een barrière open staat komen de pollen dus naar binnen, maar naast pollen kunnen ook andere stoffen naar binnen komen. Denk bijvoorbeeld aan bacteriën, schimmels, pathogenen. Als deze binnen komen, wordt je immuunsysteem nog actiever om de boel op te ruimen met als gevolg dat je steeds meer klachten of met een beetje pech andere allergieën gaat ontwikkelen.


Ons lichaam bestaat uit heel veel barrières. Onze huid de grootste barrière, maar denk ook aan je neus, mond, maag en uiteraard de darmen. Al deze barrières wil je in topconditie hebben om alle slechte invloeden van buitenaf buiten de deur te houden.


De oplossing tegen hooikoorts is het repareren van de open barrière

Vanuit de klinische psycho neuro immunologie gaan we altijd op zoek naar de oorzaak van het probleem om deze beide de kern aan te pakken. Er bestaan genoeg middeltjes op de markt om het probleem te onderdrukken alleen los je het daar niet mee op. Zonder een dichte barrière zul je last blijven houden van hooikoorts klachten en loop je ook het risico om andere virussen/pathogenen binnen te krijgen die je ziek kunnen maken.


Met deze oplossingen zorg je ervoor dat je barrières weer stevig worden:


Zorg ervoor dat je voldoende eiwitten vanuit voeding binnen krijgt

Eiwitten zijn opgebouwd uit aminozuren en aminozuren hebben we hard nodig voor ontzettend veel processen en de opbouw van onze weefsels. Ze dienen als enzymen, als afweerstoffen, als voorlopers van hormonen en als transporteiwitten die zuurstof en voedingsstoffen door het lichaam transporteren.


Let op bij stress

Stress zorgt voor het openen van de darmwand (ook wel endotoxemie genoemd) om snel beschikking te krijgen over glucose, natrium en water. Deze ingrediënten heeft het lichaam nodig om voldoende energie te krijgen om de fight/flight reactie op stress op te kunnen lossen. Kortdurend is dit geen enkel probleem, maar als jij chronisch last hebt van stress dan resulteert dit in het continu open staan van de darmwand.


L-glutamine voor de opbouw van de epitheelcellen

Bij een tekort verliezen deze cellen hun kracht waardoor de doorlaatbaarheid vergroot kan worden. Stoffen kunnen nu makkelijker het lichaam binnenkomen, waaronder dus ook pollen. L-glutamine heb je nodig voor de opbouw van je darmwand.


Je kunt ook L-glutamine in suppletie vorm nemen. Het is dan wel belangrijk dat je voldoende eiwitten op een dag binnen krijgt. Wanneer je lichaam een tekort heeft aan een bepaald aminozuur kan hij L-glutamine omzetten naar een ander aminozuur dat misschien harder nodig is.


Cytsteïne voor het repareren van de tight junctions [4]

De tight junctions voorkomen dat stoffen of pathogenen tussen de darmwand heen het lichaam in glippen. De tight junctions wil je dus zo goed mogelijk afgesloten hebben en daarvoor hebben we het aminozuur cysteïne nodig. In zwavelhoudende producten zoals prei, ui en knoflook zit veel cysteïne. Voeg dit dus rijkelijk toe aan maaltijden.


Zorg voor voldoende omega 3 vetzuren

Omega 3 vetzuren houden al onze cellen soepel, zodat ze een goede barrière kunnen vormen tegen indringers. Daarnaast is het, in tegenstelling tot teveel omega 6 vetzuren, ontstekkingsremmend. Eet dus 2, maar het liefst vaker per week vette vis.


Eet zo natuurlijk mogelijk

Groenten en fruit zit vol met gezonde vezels voor gezonde darmen! Je houdt je darmflora dus het gezonds door zoveel mogelijk verschillende voedingsmiddelen per week te eten. Probeer eens uit of je 100 verschillende producten in een week kunt eten.


[1]Greiner A.N., Hellings P.W., Rotiroti G., Scadding G.K. Allergic rhinitis. Lancet. 2011;378:2112–2122. doi: 10.1016/S0140-6736(11)60130-X.


[2]Pellow J, Nolte A, Temane A, Solomon EM. Health supplements for allergic rhinitis: A mixed-methods systematic review. Complement Ther Med. juni 2020;51:102425.


[3]Zhou Q, Verne ML, Fields JZ, Lefante JJ, Basra S, Salameh H, Verne GN. Randomised placebo-controlled trial of dietary glutamine supplements for post infectious irritable bowel syndrome.


[4]Moszak M, Szulińska M, Bogdański P. You Are What You Eat-The Relationship between Diet, Microbiota, and Metabolic Disorders-A Review. Nutrients. 2020 Apr 15;12(4):1096.

61 weergaven0 opmerkingen

Recente blogposts

Alles weergeven
bottom of page